Chrissy Sport & Zorg
Sport en Zorg op Maat  
 
 
 

Inspirerende verhalen uit de praktijk

Laat je inspireren door deze mooie verhalen uit de praktijk. Verhalen van mensen die met behulp van Running Therapie uit hun depressie of burn-out zijn gekomen. Verhalen van mensen over hun ervaring met één van de activiteiten van Chrissy Sport & Zorg.

 Het verhaal van Jennifer 

Over haar depressie na de geboorte van haar dochter

Over hoe zij deze te lijf ging met haar hardloopschoenen en zelfs de Dam tot Damloop (16KM!) met een prachtige tijd uitgelopen heeft

"Na de geboorte van mijn dochter heb ik ontzettend last gekregen van depressieve klachten, somber, gespannen, slecht slapen en constant piekeren.
Rond mijn 18e heb ik een zware depressie gehad dus ik herkende het direct.
 

Ik ben zelf geen voorstander van medicatie en zocht naar alternatieve naast mijn therapie. Zo kwam ik bij het hardlopen. In eerste instantie ben ik gewoon "gegaan", de eerste de beste schoenen uit de kast gepakt en rennen rennen rennen zonder te stoppen. Geen begeleiding, geen schema, maar legen dat hoofd.

Na verloop van tijd was mijn geest er blij mee, mijn lichaam echter absoluut niet! Ontzettend zere knie en 2 weken hevige pijn in mijn onderrug gehad. Dat kon niet de bedoeling zijn.

Ik volg al jaren met veel plezier sportlessen bij Chrissy, die zij geeft voor The Workout in Heemskerk. Ik zag dat ze zou beginnen met Cool Running, hardlopen voor beginners in groepsverband. Ik dacht daarmee 2 vliegen in 1 klap te vangen, enerzijds verantwoord hardlopen, anderzijds onder de mensen zijn. Ik heb 1 les meegedaan. Het was een ontzettend fijne les met veel tips maar het lopen in groepsverband was het niet voor mij, wellicht was de depressie daar nog te heftig voor.

Kort daarna heb ik een individuele hardlooples bij Chrissy aangevraagd en een aantal weken later hebben we samen gelopen. Jee wat was dat fijn.

We hebben aan mijn houding gewerkt, aan mijn ademhaling, kracht en stabiliteitsoefeningen gedaan en 2 hardloopschema's besproken. Een paar dagen later heb ik deze schema's en oefeningen per mail ontvangen. Hardloopschema’s voor 30-45-60 minuten en een hardloopschema voor 16 KM in 1.30/ 1.45 uur.

Ik wilde voor de 16 KM in 12 weken gaan om zo mee te kunnen doen met de Dam tot Damloop. Dat leek me altijd al fantastisch en daarmee maakte ik meteen iets positiefs van iets negatiefs, een mooi doel vond ik zelf! Tegelijkertijd had ik voor mezelf besloten er geen druk op te leggen, ik zou het wel zien. Het hoofddoel was me beter voelen, wat haalbaar moest zijn door het andere schema te volgen.

Na de begeleiding van Chrissy ben ik het hardlopen zo ontzettende fijn gaan vinden. Dat je zo ontzettend ontspannen kunt lopen, zonder pijn, zonder last van je ademhaling, dat was voor mij echt nieuw. Het ging zo goed dat het intensieve trainingsschema van 16 KM in 12 weken me erg makkelijk afging.

En daar was dan de dag van de Damloop 2015. In het startvak stond ik met heel veel verschillende gevoelens klaar voor de start. Ik voelde gezonde spanning, enthousiasme maar vooral trots. Ik heb de Damloop uitgelopen in 1:39:40 en ik heb genoten, het is zo een unieke beleving die ik iedereen aan zou raden. Eén groot feestje en ontzettend hartverwarmend.

Het gaat op dit moment stukken beter met me, en het hardlopen heeft daar ontzettend aan meegeholpen. Het geeft me zelfvertrouwen en het geeft mijn geest rust. Ik zou het iedereen aanraden. En als je mijn advies dan toch wilt volgen, neem dan eerst contact met Chrissy Sport & Zorg op :) Chrissy is niet alleen ontzettend goed in haar werk, het is een fantastische persoonlijkheid waar je je direct bij op je gemak zult voelen.

  Het verhaal van Mariska

Over haar ervaring met Running Therapie na 1,5 jaar anti-depressiva 

 "Mijn ervaring met Running Therapie is geweldig. Na een tijd lang anti-depressiva te hebben geslikt i.v.m. scheiding ben ik na tijdje gestopt met die medicijnen en viel weer in een diep gat. Toen hoorde ik van Running Therapie.

Ik ben met Chrissy een gesprek aangegaan en heb vragenlijsten ingevuld. Ik kwam er zeker voor in aanmerking om dit te gaan doen. We liepen samen twee x in de week en 1 x in de week ging ik alleen, later gingen we samen 1 x in de week en 2 x ging ik alleen. Chrissy had een schema opgesteld en tussendoor hebben we evaluaties gedaan. Er kwam uit dat ik lekker vooruit was gegaan.

Ik dacht in het begin dat ik het nooit zou kunnen, maar je kunt meer dan je denkt. En het is me 100% meegevallen, het ging bijna vanzelf. Ook door de ademhalingsoefeningen was het makkelijk vol te houden. Ik voelde me eigen echt weer gelukkig en voldaan nadat we hadden gelopen. Ook het slapen ging stukken beter dan voorheen! Ik wist echt niet dat rennen zoveel met je kan doen en ik raad het zeker iedereen aan. Je hoofd wordt echt leeggemaakt door dat rennen! Dus mijn ervaring is echt "geweldig!"

Het verhaal van Martine

Over jaren van overleven, met een Burn-Out als gevolg

Over het terugvinden van de zin in het leven, door sportief bezig te zijn

 

 

"Na jaren van onverwerkt verdriet, niet weten wat ik wilde in het leven en wat mijn doel in het leven was, gaf ik eraan toe; een Burn-Out. Eigenlijk een op 1 stapeling van jaren lange negatieve gebeurtenissen welke de positieve hebben overschaduwt.  

Het begon al op de basisschool vervolgens op de middelbare school; onzekerheid, nergens bij horen, gepest worden. Toen ging nog best goed want ik sportte redelijk veel en vaak, hierin kon ik mijn ei kwijt en kon ik door in het leven zonder al te veel psychische problemen.  Toen overleed mijn moeder toen ik 14 jaar oud was. Eigenlijk mijn enige steun en toeverlaat. Vervolgens in de overleving modus; doorgaan want het leven gaat tenslotte door. Geen juiste begeleiding en verwerking. Uitschieters in keuzes en wat je dan wilt in het leven.    

Na jaren van overleven en bereikt te hebben waarvan ik dacht dat dat het was geen gevoel van tevredenheid of opluchting. Ja zover heb ik het laten komen; doorgaan met alles want zo hoort het. En maar doorvechten want ik mag niet falen en als ik eraan toe geef heb ik gefaald. Zo ver dat, toen ik eenmaal heb toegegeven dat het zo niet verder kan, alle ballen die ik jaren lang heb hoog gehouden naar beneden kwamen, en hard ook. Dus ja eerst werd het erger. Dieper en dieper zakte ik zelfs tot het punt niet meer te willen leven. Alles wat ik wilde in het leven leek verder weg dan ooit.

Tot mijn buurvrouw en inmiddels goede vriendin mij meenam naar buiten; sporten, hardlopen.  Lekker buiten, steeds iets verder en beter en tijdens dit sportieve buiten zijn ook heerlijk van me af praten. Uiteindelijk heeft dit mij in doen zien dat het leven mooi is ja met ups & downs maar het is de moeite waard en ook ik mag er zijn en ben de moeite waard.  Jeetje he wat een rondje hardlopen van een paar km in de week met daarbij een luisterend oor en de nodige feedback met je kan doen; WAUW!  Ik kan weer genieten van het leven, heb stappen durven nemen, voor mezelf gekozen en door een deur dicht te doen gingen er velen open.  Nu de juiste balans behouden van leven, sporten, werken. Dit is een combinatie van factoren welke je nodig hebt om goed en gelukkig te leven, te kunnen genieten"

 Het verhaal van Melanie

Over het niet hoeven nemen van medicatie tegen haar depressie,

omdat zij aan Running Therapie deed

 

 "Twee jaar geleden op advies van een psychologe aan running therapie begonnen. Tijdens een zware depressie een afspraak laten maken. Door mijn depressie had ik nergens zin meer in. Wilde alleen maar thuis zijn en kwam de bank niet af. Hierdoor kwam ik eigenlijk alleen maar meer en meer in een sleur. Het wel alleen willen rennen maar de handeling om je hardloop schoenen aan te trekken was al te zwaar.  

Door de afspraak die je hebt met je running therapeut moet je heen. Natuurlijk is het pittig de eerste keer. Je gaat een drempel over. Wat er vrijkomt na een eerste training is trots. Dit heb ik mooi gedaan. Ik heb handige tricks geleerd over het rennen. Wat kan mijn lichaam aan en wanneer moet ik wat gas terug nemen om het rennen zo fijn mogelijk te maken. Al snel merkte ik dat ik mij gelukkiger voelde, fitter ,rustiger, ik sliep veel beter en als ik wakker werd had ik het down zijn gevoel steeds minder. Ik kreeg weer zin in de  dag.

Mijn psychologe merkte ook al snel verbetering. We hadden afgesproken als het rennen geen effect heeft op mijn lichaam zou ik aan de antidepressiva gaan. Dit was door de running therapie niet nodig. Je merkt in je hoofd zoveel meer rust. De endorfine die aangemaakt wordt geeft je power en happiness. Tijdens de therapie heb ik zelf ook altijd er naast alleen hardgelopen dit word in het loopschema opgenomen. Door de begeleiding en sturing tijdens het samen lopen met je therapeut is dit heel goed te doen. Toen we het gingen afbouwen met mijn therapeut hadden we het zo in mijn schema opgenomen dat ik steeds meer zelf ging hardlopen. Mijn hoogte punt was dat ik vorig jaar de 10km grachtenloop in Haarlem heb gelopen.

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat hij of zij na de therapie nog nodig heeft om hard te lopen. Als ik voor mij zelf mag spreken, ik doe het nog steeds niet voor mijn conditie maar echt bewust om mijn hoofd leeg te maken. Ik heb nog steeds wel eens mindere dagen maar mijn remedie is 30 min hardlopen. Ik heb super veel geleerd over het hardlopen. Maar vooral ook over mezelf"